Img
Img

Pytania i odpowiedzi

Tu pojawią się odpowiedzi na najczęściej zadawane przez Was pytania. Zachęcamy do kontaktu.

Czy dzieci zrealizują podstawę programową?

Mówiąc najkrócej - to zależy od nich samych. Tak samo, jak w szkole systemowej. Różnica polega na motywacji. Chcemy, aby dzieciaki uczyły się z własnej woli, by podążały za swoimi zainteresowaniami, szukały pasji, poznawały świat i siebie z jak najszerszej perspektywy. Dlatego przyrodę poznajemy w lesie, ułamki liczymy za pomocą klocków lego, matematyki uczymy na języku polskim, piekąc ciasto obliczamy proporcje. :)
Nie stawiamy stopni, nie kontrolujemy postępów testami. Tworzymy warunki do nauki, prowokujemy sytuacje edukacyjne, proponujemy ciekawe projekty, przekazujemy informację zwrotną, uczymy samooceny.
Nasi nauczyciele oczywiście znają i realizują wymagania zawarte w podstawie programowej, pomagają dzieciom przygotować się do egzaminu, ale nie jest to głównym ani podstawowym celem nauki.

Czy dzieci u was będą się uczyć?

Spotykamy się przede wszystkim, aby się uczyć (zarówno w zakresie podstawy programowej, jak i dużo szerzej), ale nauka odbywa się w poszanowaniu indywidualności dziecka, jego potrzeb, możliwości, zasobów. Odbywa się poprzez doświadczanie, zabawę, eksperymentowanie, działanie, inspiracje, projekty, dzielenie się pasjami, zainteresowaniami. Zatrudniamy kilkunastu nauczycieli, którzy umieją stwarzać sytuację edukacyjną, budować dobre relacje z dziećmi, towarzyszyć im w rozwoju. To są fachowcy. I w swoich dziedzinach wiedzy, i posiadający kompetencje społeczne odpowiednie do pracy z dziećmi.

Jak „zmusicie” dzieci do nauki?

Nie zmusimy. Zaproponujemy różnorodne, atrakcyjne formy nauki, angażujące dzieci w różne aktywności, dające różne pola do rozwoju. Chcemy, aby nauczyciele swoim zaangażowaniem i pasją sprawiali, że dzieci będą chętnie w zajęciach uczestniczyć. Przygotowujemy się do tego od 3 lat. I nadal szukamy. Po to, by nie musieć zmuszać ;)

Jak poradzą sobie wasi absolwenci w „normalnym” świecie?

Czy świat, w którym się szanujemy, w którym nie boimy się wyrażać własnego zdania, w którym bierzemy odpowiedzialność za siebie, swoją edukację, przestrzeń dookoła, w którym brak upokarzania, niesprawiedliwego oceniania, w którym działamy z pobudek wewnętrznych, a nie z powodu zewnętrznego przymusu, jest światem „nienormalnym”? Głęboko wierzymy, że to dzieci traktowane z szacunkiem, którym pozwolono mówić własnym głosem, za 10-20 lat określą, w jakim świecie chcą żyć. To one będą mieć wpływ na własne życie, to one będą kreować rzeczywistość wokół nich samych, to one będą mieć poczucie sprawstwa we własnym życiu.

Czy mała liczebność grup w waszej szkole nie wpłynie źle na rozwój społeczny dzieci?

W naszej społeczności uczestniczy pięćdziesięcioro dzieci i 16 dorosłych, więc i okazji towarzyskich jest sporo sporo :). Przyjaźnimy się z innymi wolnymi szkołami, razem jeździmy na wycieczki, odwiedzamy się, uczestniczymy w bogatej ofercie kulturalnej Wrocławia.
A nade wszystko – na co dzień zadbamy o relacje. O rozumienie siebie nawzajem, szanowanie potrzeb – własnych i innych ludzi, o odpowiedzialność za miejsce, w którym pracujemy, żyjemy, o troskę o naszą społeczność. Stawiamy na jakość relacji, a nie na ilość :)

Co językami obcymi?

Włączamy język angielski do naszej codzienności. Korzystamy z angielskiego, pracując, bawiąc się, realizując projekty. Chcemy, aby język angielski pojawiał się nie w kontekście kursu, nauki, celu samego w sobie, ale środka do realizacji celów, aby był językiem używanym w naturalny sposób.
Zaproponujemy także naukę innych języków - tę kwestię ustalimy w naszej społeczności.

Czy będą zajęcia z religii?

Nasza szkoła jest z założenia świecka, nie będziemy praktykować żadnej z religii. Nie wykluczamy natomiast zdobywania wiedzy na temat wszelkich religii, jeśli takie zainteresowanie się pojawi.

Jak wygląda żywienie?

Posiadamy własną kuchnię, w której, pod czujnym okiem dietetyka, poprowadzimy warsztaty kulinarne. Zaroponujemy menu sezonowe i ekologiczne, z przewagą kuchni wegetariańsiej.
Chcemy, aby żywienie, oprócz swej podstawowej funkcji zaspokojenia głodu, spełniało też funkcję edukacyjną, na co składać się będą wizyty w lokalnych gospodarstwach ekologicznych, wykorzystanie warzyw, ziół i owoców z własnego ogrodu, wypiek własnego pieczywa oraz ciast z ekologicznych mąk, własna całoroczna hodowla kiełków, ziół, redukcja użycia soli, cukru, używanie produktów pełnoziarnistych, nieprzetworzonych.
Proponujemy następujące posiłki: o godzinie 11 - drugie śniadanie (kasze), o 14 - zupa, o 15 - podwieczorek.
Wkrótce przedstawimy przykładowe propozycje warsztatów.

Czy organizowane są zajęcia dodatkowe?

Chcemy, aby podstawą naszych działań była wola i chęć dzieci, uwzględniająca też ich potrzebę swobodnej zabawy i ruchu. Zakładając, że podstawą edukacji są relacje (opiekuna i grupy, opiekuna i poszczególnych dzieci, a także dzieci między sobą), chcemy ograniczyć zajęcia organizowane przez instruktorów zewnętrznych, a bazować na możliwościach i pomysłach naszych nauczycieli.
Już teraz wiemy, że dzieci będą mogły korzystać z zajęć z języka angielskiego, basenu, ceramiki, filozofii, zajęć muzycznych i plastycznych (bardzo różnorodnych), będziemy wspólnie gotować, piec, uprawiać ogród, pracować w warsztacie stolarskim, organizować naszą wspólną przestrzeń samodzielnie.
Mamy do dyspozycji ogromny teren, a na nim boiska do piłki nożnej i siatkówki. Ponadto w najbliższym sąsiedztwie mamy bezpieczne trasy rowerowe (które w sezonie zimowym może uda nam się wykorzystać na narty biegowe).
Planujemy włączyć się w działania wolontariackie - i tu także podążymy za zainteresowaniami i chęciami dzieci.